nathalietp

Ghana 2009- Project painting school accomplished!

Mitt projekt, Måla Skola rullade på för fullt & jag stack därför iväg på en liten resa tillsammans med Frida medan killarna jobbade på. Tyvärr blev jag väldigt sjuk ganska snart & fick ligga på sjukhuset i huvudstaden Accra i en hel vecka. Läkarna trodde på en gång att jag hade fått malaria så de behandlade mot det. Det visade sig dock att jag hade olika maginfektioner, alldrig har jag varit så sjuk i hela mitt liv. Tina som jobbade på organisationen jag reste med sa åt mig att åka hem till Sverige, hon tyckte att jag varit sjuk för mycket, det här var minst mitt fjärde sjukhusbesök då jag innan drabbats av tyfus, magproblem och olika uppkomna sår. Men jag vägrade som sagt att ge upp, jag älskar Afrika & sjukdom ska inte ta mig hem.

Två dagar innan skolan öppnade kunde jag stå på benen igen och var jag tillbaka i min by Last Town. Det var riktigt kul att komma tillbaka och träffa alla lärare och barn som fick sig en stor överraskning. Alla är helt överlyckliga, inte bara skolan, men alla i mitt lilla samhälle i Last Town. Det är verkligen kul att man kan glädja så många! Redan första veckan efter lovet fick rektorn förfrågningar från föräldra som vill skriva in deras barn på skolan. Undervisningen är inte första prioritet för många, ser skolan fin och attraktiv ut så väcker det större uppmärksamhet och intresse.

Det har varit många trådar att hålla i, planering och besluttagande, plötsliga problem/svårigheter men samtidigt hur roligt som hellst! Det är så otroligt kul att ge & kunna hjälpa andra människor!!

Framöver hade jag ibland utomhuslektion med barnen. Vi kollade på kartan över hela Ghana och de fick lära sig alla regioner. Många hade inte ens en aning om vart Agona Swedru (deras hemstad) ligger, men nu ska det förhoppningsvis bli bättring på den kunskapen!!

Allt som allt var det ett otroligt spännande och givande projekt och jag har verkligen lärt mig massor under vägen.


Alla barnen blev väldigt glada när de fick se bilden på en traditionell fufu.

En av byggnaderna efter att den har fått ny färg.



Alex & Emanuel

Mmmm vart bor jag egentligen?...

Söta Amanda



Kommentarer
Postat av: samira

Vad härligt att få vara med barnen i Afrika. Jag läser till förskollärare och det är en liten dröm att få åka dit:)

2010-04-16 @ 20:26:20
URL: http://dittlivdittval.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Design by Tasnim
RSS 2.0