nathalietp

2009 A memorable year!

Då var det andra dagen av det nya året 2010 och jag sitter för tredje året i rad på denna underbara ö Koh Tao. Året 2009 har för mig gått så otroligt snabbt, jag har gjort precis det jag ville- nämligen levt ut en hel del av mina drömmar. Jag har rest till olika världshörn, fått masser av nya vänner & så himla många upplevelser & minnen för livet.

På den här tiden förra året satt jag alltså på samma underbara ö, dock på en anna strand och tillsammans med min kusin Rebecka. Jag hade precis lämnat barnhemmet i Phitsanulok där jag bott i två månader. Min tid med alla barnen var helt fantastisk, jag fick en stor thaifamilj. Också under denna resa var jag på min första begravning, två stycken bröllop, jag sprang min första halva marathon i Chiang Mai, provade på white water rafting & blev fadder åt en liten kille Natee.


Efter ungefär en vecka hemma i Sverige, drog jag vidare på mitt afrikanska äventyr. Jag åkte på en 4,5 månaders lång resa till Ghana i Väst Afrika. Här boode jag tillsammans med en lokal familj i en liten by, jobbade som lärare på en skola och reste på helgerna runt i Ghana tillsammans med andra volontärer. För egna pengar målade jag om hela skolan och med hjälp från mina nära och kära hemma i Sverige byggde vi två toaletter åt skolan. Dessutom startade jag också ett "soptunna projekt" på skolan för att skapa en sundare miljö för alla barnen och lärare. En hel del undervisningsmaterial försåg vi också skolan med. Tyvärr var denna resa också en period i mitt liv där jag mer eller mindre var sjuk hela tiden. Under en vecka låg jag på sjukhuset i Accra, alla rådade mig att åka hem till Sverige, men jag vägrade att lämna ett underbart Afrika tidigare än planerat.



En veckas resande i Togo tillsammans med Frida hann vi också med. Detta var en riktig prövning då de alla i detta afrikanska land enbart pratar franska. Det enda ordet vi kunde på franska var frigo (kylskåp) och ja det kommer man inte speciellt lång med. Men vi lyckades att ta os fram i en vecka, dessutom till största del på motorcykel. Riktigt kul hade vi & fantastisk bra på kroppsspråk hann vi också bli!


Efter några månader hemma i Sverige åkte jag tillbaka till Afrika och träffade Eddie, denna gång till Egypten. Vi hade två veckors semester där vi simmade med fina fiskar under röda havets yta, åkte quad i öknen & red på kameler.


Två dagar efter att jag kom hem från Egypten åkte jag en vecka till Spanien tillsammans med världens bästa mormor. Vi åkte till hennes underbara "stuga" och hade det riktigt skönt.


Innan jag lämnade barnhemmet i Phitsanulok lovade jag att komma tillbaka innan årsskiftet 2009-2010. Och lovar man något ja då gäller det ju att hålla det. 22 November åkte jag därför tillbaka till Bangkok Thailand och tog bussen till Phitsanulok. Under ännu en månad bodde jag på barnhemmet, umgicks med alla mina komisar som bor i stan & sprang ännu en halv marathon i norra Chiang Mai med min bror som kom ner till mig och min thaipappa Kaseam. Va underbart det var att se alla igen!


När jag sitter & tänker tillbaka på året 2009 ja då blir jag otroligt glad. Jag har varit med om så mycket roliga saker, träffat så mycket fantastiskt folk & utmanat mig själv på alla möjliga sätt. Bland alla fina minnen finns också svårigheter som dyker upp då och då. Under min tid i Ghana höll jag på att bli aresterad på flygplatsen både till och från Ghana. P.g.a visumproblem (ska sägas att det inte var mitt fel) fick jag på flygplatsen höra "You are under arrest" Ensam med en masser arga afrikanare är det inte lätt att vara vit tjej, men den där inre kraften kom fram i mig och jag lyckades få dom att förstå situationen och låta mig gå. Just då hade jag väl inte direkt ett leende på läppen, men idag kan jag inget annat. Det är ännu en erfarenhet som jag kan ta med mig & som får mig att känna att jag klarar av precis allt på egen fot ute i den stora världen!

Just nu sitter jag på den här stranden och välkomnar det nyå året. Det ska bli spändande att se vart året 2010 kommer att ta mig:)


XOXO

Kommentarer
Postat av: Caroline

Okej, är det Mika Juurikivi? Hittade en artikel om det på Aftonbladet. :)

2010-01-02 @ 16:10:56
URL: http://carolinefors.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Design by Tasnim
RSS 2.0