nathalietp

Ghana 2009- Junior, Nana & Operabea

På dagarna när Operabea kom hem från skolan satt hos gärna hos mig och ritade och skrev ner alfabetet om och om igen. Hon är fem år och verkligen hur duktig som helst på engelska. När vi var ute brukade hon säga "Efua can you tell me what this is?" (hon hittade typ någonting som låg på marken eller ett djur som hoppade förbi) Då jag oftast inte hade någon aning om vad det var försökte jag prata runt det för att förklara henne, men inte använda själva ordet. Typiskt skulle hon då svara "No Efua this is......" Ja den här lilla tjejen ska man inte inbilla vad som helst, hon vet nämligen bäst själv!

När jag var hemma i Last Town på helgerna kom ofta olika familjemedlemmar på besök. I Ghana är familjerna stora och än idag har jag inte träffat alla. Det är inte heller så viktigt om man på "riktigt" är i samma familj, har man känt varandra under en längre tid tilltalar de varandra som moster, kusin mm. Därför kan det helt enkelt vara svårt att hålla koll på alla familjerelationer.  

Nana & Junior, två av Eddie´s syskonbarn kom ofta på besök, ibland stannade de flera veckor. De är verkligen två goa killar, vi gjorde masser olika & roliga saker. När Eddie var på workshop i Cape Coast med jobbet så kom de fram och frågade mig "auntie Efua can we sleep in your room tonight?" de ville inte sova själva i Eddie´s rum eller hoss de andra familjemedlemmar i det andra huset. Så efter att vi kollat på en film & ätit kex tog de deras saker och bäddade fint på golvet i mitt sovrum.  

Operabea, Nana & Junior ritar

Ali, Eddie & Junior äter middag

Nana & Junior

Fotboll                                                               Läggdags


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Design by Tasnim
RSS 2.0