nathalietp

Ghana 2009- The person who has not traveled widely thinks his or her mother is the only cook

Min ghananska familj är verkligen duktiga i köket. När jag åkte till Ghana var mer eller mindre all mat nytt för mig, förutom då frukt osv. Många kvinnor älskar verkligen att göra mat & använder många timmar dagligen i köket. Det är absolut roligt att testa nya rätter, en del var så annorlunda och konstiga, andra blev snabbt favoriter..

I Ghana äter man väldigt mycket med händera, dock enbart höger hand. Vänster hand används på toan och anses smutsig. Det här hade jag självklart glömt första kvällen hos familjen, jag åt med båda händerna tills Gloria frågade mig "What are you doing Efua?" Det här fick vi lära oss redan under introduktionen i huvudstaden Accra, så jag tänkte på en gång neeeej vad har jag gjort. Inte världens bästa förstahandsintryck! Efter denna, lite pinsamma middag satt jag ungefär alltid på min vänster hand för att inte göra bort mig igen:) 

Gloria & Francisca gör banku, En av mina favoriter.

Fufu, en riktig ghanansk rätt. Inte min favorit alls.

Ris, grönsaker & tonfisk. Gott!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Design by Tasnim
RSS 2.0