nathalietp

Ghana 2009- A surprise goodbye party

Under mina sista dagar i Ghana förra året blev upplevelserna bara fler och fler. Det är helt otroligt hur snabbt 4,5 månad kan gå, men så brukar det väl att vara när man har roligt. Min sista helg åkte jag med Eddie till jobbet, tyckte dock att det var lite konstigt att vi skulle behöva sitta på hans jobb min sista lediga dag, men allt har som sagt sin förklaring. När vi fram emot kvällen kom hem, hade min underbara afrikanska familj arrangerat en stor afskedsfest för mig.

Eddies vardagsrum var omgjort till en festsal, masser familjmedlemmar från runt om i landet fanns på plats, grannar, annat folk i byn, min kollega Alex, jobbarna som byggde toaletten & målade om skolan. Jag var verkligen chockad, att det skulle bli en sådan fest hade jag inte minsta susning om. Tillsammans med min afrikanska mamma Gladys & byns pastor fick jag sitta vid ett fint vitklädd bord framför alla gäster. Gladys hade i festlighetens syfte investerat i en brun peruk & sytt upp fina kläder. Hon liknade en ghanansk drottning.

Festen inledes av Gladys som höll ett fint öppningstal där hon berättade för alla gästerna att jag var hennes femte & sist födda barn. Hon ville att alla skulle veta att jag var hennes dotter och nu en familjmedlem. Pastorn höll också ett tal och bad en bön. Sedan åt vi alla en stor middag som kvinnorna jobbat på hela dagen, drack den ghananska mod och alkoholfritt champagne.

Slutligen höll jag ett tal där jag tackade för allt, ett speciellt tack till Eddie som tvättat min kläder varje söndag och jag berättade lite om min tid med familjen. Efter alla tal och mat började vi dansa, medan vår dj Eddie spelade högt musik. Under hela festen hade de hyrt en man som filmade och tog masser kort. När alla gästerna gått hem och vi hade städat undan efter festen, stod jag kvar i vardagsrummet en stund och tänkte genom min tid med familjen. Jag har verkligen haft det helt underbart och fått nya & fantastiska vänskap!


Let´s dance..



Roliga minnen:-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Design by Tasnim
RSS 2.0