nathalietp

Please do not arrest me this time around!

Det är mycket att fixa innan man åker och allt blir helt plötsligt en del dyrare än man hade tänkt sig också. Yes det är dyrt att resa, men värt varenda öre. Nu har jag skickat iväg min visumansökan till ambassaden i Köpenhamn, hoppas på att få tillbaka passet med ett fint visum någon gång i veckan. Det gick på ungefär 1000 spänn, ännu en tråkig kostnad.

Den här gången hoppas jag verkligen inte att det ska bli några konstigheter när jag ankommer till Ghana. Förra gången blev jag egentligen anhållen väl framme på flygplatsen i Accra, jag har ett väldigt starkt minne av detta. I passkontrollen upptäckte de att mitt visum var några dagar för gammalt (jag hade varit några månader i Thailand precis innan jag åkte till Ghana och organisationen jag åkte med hade ansökt om fel datum vilket jag inte dubbelkollade i förbifarten) Så trött som jag var efter en lång flygresa reagerade jag inget vidare på mannen som sa "You are under arrest" En annan svensk tjej, Frida som också skulle volontärjobba i Afrika sa till mig "men what de säger ju att du är arresterad?" Först hade jag svårt att hålla mig för skratt, men jag upptäckte ganska snart att det inte var ett skämt, but dead serious. Att sitta i fängelse i Afrika kan inte vara speciellt roligt så jag började på en gång att prata för min sak & förklara att det faktiskt var organisationen som gjort ett fel och inte jag. Mannen brydde sig inte ett dugg och jag blev hänvisad till ett litet rum med masser arga afrikanska män. Alla var väldigt frustrerade, och alldrig har jag pratat på så mycket för att ta mig vällyckad ur ett så kallad kaos. Tills slut efter många telefonsamtal till organisationen mm fick jag lämnad flygplatsen till en kostnad av 100 USD. Tack och lov att jag precis hade tagit med mig 100 USD kontant annars hade det blivit en annan historia.

Efter fem fantastiska månader i Ghana var det återigen dags att närma sig flygplatsen för att återvända hem till Sverige. Inte kunde väl ett sådant kaos uppstå två gånger, men jo då där hade jag fel. Efter att ha lämnat in bagaget var det återigen dags att närma sig passkontrollen. Den här gången satt en annan man bakom rutan och jag gav honom ett stort leende. Han kollade på mitt pass och sa "I´m sorry you are not leaving Ghana" Total förvirrad och panikslagen visade det sig att efter min lilla tripp till grannlandet Togo hade organisationen Syto fixat ett nytt visum till mig, ett visum där ambassaden i Accra hade glömt att sätta ett stämpel på själva visumet. Utan detta stämpel nekade han mig att åka hem. Jag ringde på en gång till organisationen och skällde i panik över att hamna i denna situation igen. Winsent som jobbar på organisationen fick prata med mannen vid passkontrollen, men det hjälpte inget då han bara slängde på luren. Med 20 minuter kvar till avgång, insåg jag att det var totalt omöjligt att få åka hem och gick istället tillbaka mot utgången. Tillbaka vid check in undrade personalen varför jag inte satt på planet och efter en kortfattat förklaring slet en man passet ur min hand och sa "Run after me". Tillbaka vid passkontrollen blev det världens diskussion, men till slut fick jag ett stämpel i passet och en man som skrek "Run as fast as you can to the gate" Med en himla masser handbagage, inklusive en stor afrikansk trumma sprang jag som en idiot till gaten, vilket självklart var den som låg längst bort. Svetten bara rann och min enda tanke just då var "Jävla trumma
Som den sista ombord på planet, hann jag knappast sätta mig ner innan vi var i luften.

Ja efter allt detta kaos, känns det lite pirrigt att om några veckor befinna sig på denna flygplats igen. Hoppas att allt blir bara lite mer vanligt denna gång:)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Design by Tasnim
RSS 2.0