nathalietp

Fall semester in Japan!

Äntligen har jag fått besked JIBS hemma i Sverige och det var good news! I augusti flyttar jag nämligen till JAPAN. Känslan är helt obeskrivlig, sitter just nu i Asiens metrolop Bangkok och försöker förbereda mig för att flytta och bo i Japan. Jag kommer plugga en termin på Kansai Gaidai University i Hirakata, Osaka. Universitetet är känt för sina Asien studier, så jag kommer troligtvis läsa en kurs japanska, en kurs national ekonomi och resten lär bli intressanta kurser om Business in Japan och ävriga Asien. Fantastiskt vilka möjligheter vi har för utbyte genom JIBS, en termin på Kansai skulle egentligen ha kostat mig 85.000SEK enbart för undervisningen.

Hirakata är en mindre stad med "enbart" en halv miljon invånare, så det kommer vara en kontrast till enorma Bangkok. Osaka och Kyoto finns en timme bort och Tokyo når jag på två timmar med tåg från Hirakata. Här i Bangkok är det tre utbytesstudenter från Japan- Julie, Hanae och Asako. De är hur trevliga som helst, så nog ska jag åka och besöka dem i höst. En liten tripp till Seoul i sydkorea ska det nog också bli. Annars så ser jag fram emot att spendera helgerna i häftiga Tokyo, äta sushi, sjunga karaoke och suga till mig så mycket som möjligt av den japanska kulturen! 

Just nu väntar jag fortfarande på mer info från JIBS och Kansai. Det kommer vara mycket saker som ska fixas innan terminen börjar, bland annat måste jag se till att skaffa ett studentvisum, boende, anmäla mig på kurser mm. Vädret verkar bra i Japan under hösten, när jag anländer i augusti är det mellan 28-34 grader och som kallast blir det mellan 6-12 grader i december.

Helt sjukt vilka äventyr jag har framför mig. Jag försöker verkligen att leva i nuet och njuta av allt här i Bangkok. Jag har det så otroligt bra, träffat masser underbart folk och mitt år 2012 har precis börjat. I sommar kommer jag fara runt i Asien i fyra månader innan jag sätter mig på planet till Japan. Ja, life is pretty good!





Osaka

Tokyo

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Design by Tasnim
RSS 2.0