nathalietp

India

Igår kväll såg jag en spännande dokumentär om förändringarnas land- Indien. För ungefär 30 år sedan kändes det omöjligt att bekämpa fattigdomen i detta folkrika land, men idag har de gjort enorma framsteg och framtidstron om ett bättre Indien finns hoss befolkningen. 

Utbildning är idag väldigt viktigt i Indien, varje år är det 80.000 nya studenter på universiteten runt om i landet. Här finns några av världens bästa business school's, enligt Global MBA Rankings 2011 ligger flera universitet i Indien i topp 20. Den nya generationen är väldig motiverad och fokuserad på att bli mer självständig. Allt fler har ändrat sitt tankesätt och vill att det ska bli slut på diskriminering mellan könen och kastsystemet. Fler kvinnor i Indien satsar idag på utbildning och karriär, ekonomisk oberoende är idag en viktig faktor.

År 2005 gjorde jag min första resa till Indien. Antingen är det nog så att man bara älskar eller hatar detta land. Jag är en av de som har förälskat mig i detta kaos, som ändå på något konstigt vis är så organiserad. Det är ett land i snabb utveckling och med ett enormt smart och stolt folk. Jag minns när vi efter en hel dag på stranden satt och pratade med lokalbefolkningen på en liten restaurang, hur mycket nytt jag fick lära mig. De trodde verkligen på Indien och drömde om en bättre framtid. Och visst är det idag alltmer vi i västvärlden som efterliknar Indien!

Det är alltid kul att lära från lokalbefolkningen som vet bäst!

Fy va jag bara saknar Indien, men förhoppningsvis blir det en resa tillbaka till detta kaos år 2012♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Design by Tasnim
RSS 2.0