nathalietp

First week at Chulalongkorn University!

Dags för en uppdatering va? Första skolvecka har passerat, vilket betyder helg och ledighet. Jag har lektioner måndag till onsdag eftermiddag och är alltså ledig resten av veckan. Underbart schema!

Måndag var första skoldag och vi var nog alla lite nervösa. Iförd skoluniform tog vi en taxi till universitetet, som ligger ungefär sju minuter från Evergreen. Min första lektion på Chulalongkorn University var International Trade. Läraren var från Indien, bor numera i Los Angeles halva året där han jobbar på UCLA och andra halvan i Bangkok. Väldigt intressant kurs! Lunch åt vi i skolans cefeteria, där det finns masser olika food courts. En stor lunch kostar ungefär sju spänn och en flaska vatten bara två kronor. Perfekt! Precis bredvid Faculty of Accountancy and Commerce finns ett stort shoppingcenter där alla studenter hänger på rasterna. I pausen hinner man precis springa in på STARBUCKS och hämta en latte! Efter lunch hade jag min första lektion i Consumer Behaviour. I denna kurs har vi en helt underbar professor, som har pluggat på både Harvard, Yale och Oxford i USA. Det känns att han vet väldigt mycket om ämnet, men vår första lektion handlade till större del om viktigheten av att åka till Koh PhanganFull Moon Party. Hans motto är "Play hard, work hard" och extra bra betyg ges till fula studenter då han anser att "the world has tortured you guys enough" Istället för att lära ut consumer behaviour, så fick vi en lång historie om varför tjocka tyska gubbar kommer till Thailand:
"You know in Germany, these people are nothing, but when they come to Thailand, you know they go to the girly street and suddenly they are soooooo Sexy" Ja sällan har jag faktiskt skrattat så mycket under en lektion!

Tisdag hade jag först en lektion i Business Management in Asian Countries och här visade sig vår lärare att vara ungefär like flummig, men rolig. Han älskar att prata om sig själv och lyckades på något konstigt sätt att få igång en större diskussion kring vilken öl som är bäst i Thaiand. Ja ja det kan väl vara bra att veta! Dessutom har han det mest konstiga poängsystem som jag någonsin har upplevt. Ställer man en fråga eller svarar på en fråga under lektionen så får man enligt honom lite "special marking" Det spelar ingen roll om man svarar rätt, i pausen ska man bara gå fram och göra klart för honom att man faktiskt sa något. Är man muntlig aktiv mer än en gång, så kan man välja att ge sín poäng vidare till en kompis i klassen, som då inte behöver säga något för att få en lite stjärna. Alltså jag har alldrig varit med om något liknande, det är otroligt svårt att inte skratta och tycka att allt är väldigt konstigt. På eftermiddagen hade jag Logistics and Supply Management, med samma lärare. Då det är lite senare på eftermiddagen, så går han in för "Afternoon entertainment". För att få en av thai tjejerna att dansa MBK dansen, så lockade han med lite "Special marking" och det gick faktiskt vägen. Annars handlade det mycket om att alla skulle ppresenters sig själva och slutligen diskuterade vi smaken av en  ed Johnny Walker.

Onsdag har jag enbart en lektion mellan 09.00-12.00. Det är kursen, Principles of International Management där vi har en lärare från London, UK som under många år har varit egen företagere i både England och Bangkok. Här gäller ett högt tempo och han skiter mer eller mindre i vem vi är. Jag älskar redan hans lektioner, det är ett superintressant ämne och han förmågar verkligen att fånga mitt intresse.

Efter en kort, men intensiv vecka så har jag alltså helg. Jag är väldigt nöjd med alla kurserna, de flesta är verkligen intressanta och så gör det ju inget att man får skratta lite också.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Design by Tasnim
RSS 2.0