nathalietp

Best Family ever!

Jag har nog världens bästa familj & släktningar som alltid ställer upp och hjälper till där det behövs. I Ghana finns det masser behov av hjälp & jag önskar verkligen att jag kunne hjälpa alla. Här finns det masser med människor som inte har något riktigt hem och barn som inte går till skolan och därför alldrig får någon utbildning. Det är verkligen så himla sorgligt att vittna & människors olika villkår känns ibland väldigt orättvisa.

Hos min afrikanska familj bor just nu en 16- årig tjej som heter Nana-Ama. Jag träffade henne ett par gånger förra året, enbart några dagar då hon bodde i en annan region med hennes pappa. Nu har hon flyttat hit permanent då det visade sig att hennes pappa nyligen har dött & mamman inte vill ta något ansvar. Hon fick helt plötsligt sluta gymnasiet då pappan annars var den som betalade hennes skolavgift. På trots av allt hon har fått vara med om, trivs hon väldigt bra här & känner sig trygg. Varje eftermiddag när jag har kommit hem från skolan har vi umgåtts & verkligen lärt känna varandra. Hon är en helt underbar tjej med masser energi, vilja & ambition. Hon har alltid älskar att gå till skolan & berättade att hon länge velat bli sjuksköterska. En dröm som fanns då hon hade möjligheten att gå till skolan, men som numera är lagt på hyllan.

Själv har jag masser med drömmar & mål i livet & det känns verkligen så himla orättvist att Ama ska behöva sluta drömma. Som tur är har jag helt underbara föräldra som nu har ställd upp och blivit fadder åt Nana Ama så att hon kan göra klart gymnasiet. Jag vill verkligen att hon ska fortsätta att drömma & bli exakt vad hon vill. Tillsammans med Eddie åkte vi runt till olika skolor i stan och har nu bestämt oss för ett gymnasie där hon kommer börja sitt andra år i augusti. När vi berättade för henne att hon skulle börja skolan igen, blev hon så himla glad & började gråta. Ja utbildning är ingen självklarhet här. Tyvärr kan man inte hjälpa alla, men kan man göra en liten skillnad någonstans känns det ändå underbart. Jag ser verkligen fram emot att se denna tjej uppfylla sina drömmar för det förtjänar hon. Stort tack till mamma & pappa som har ställd upp & till Eddie som ska hjälpa henne med mat- och fickpengar. Jag är lycklig=)

  

   


Kommentarer
Postat av: Lillis

Gud vad underbart. Vilka fina föräldrar du har. Blir alldeles rörd ju. =)

2010-08-02 @ 14:22:26
URL: http://liiillis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Design by Tasnim
RSS 2.0