nathalietp

22 good years in a sweating Africa!

Då blev jag 22 i ett svettigt, men underbart Afrika. Min dag började med sång från hela familjen & en fin champagne som jag ska njuta av vid senare tillfälle. Sedan drog jag och Eddie till Accra Mall och gick på bio. Vi såg "Green Zone" i Ghanas enda biosalong. Fram emot kvällen åt vi god kyckling på en mysig restaurang innan vi drog vidare in till Osu och såg på fotboll Ghana vrs. Tyskland. Osu var proppfullt med galna fotbollsfreak, en helt underbar stämning på trots av förlusten. Spelar Ghana fotboll ja då finns det nog inget viktigare så rapporter & galna fans sprang runt mitt i trafiken, hoppade upp på bilar som kom körande & skrek åt alla håll. Skitroligt att vara där mitt i smeten!

När matchen närmade sig sitt slut hoppade vi in i en tätpackad tru- tru och begav oss tillbaka till Swedru. Det tog en evighet att komma ur Accra då hundratals barn sprang runt på gatorna och festade, trots förlusten gick Ghana ändå vidare & det finns fortfarande hopp. 

Tillbaka i Swedru fick jag i mörkret vittna en by i kaos efter översvämningarna. Massvis med människor låg på olika gatuhörn och sov, hus & byggnader var totalförstörda & båda broar som kopplar ihop downtown med små samhällen runt omkring fanns inte längre. För att komma hem till Last Town fick vi stiga av tru-trun vid Tesako & balansera på de sten som fanns kvar över floden. Jag hade verkligen ingen aning om att läget mitt i stan var såhär, ja det påminner just nu mest om en enda stor krigszon. Som tur är folket väldigt bra på att samarbeta, de håller redan på att bygga nya broar. I förrgår kom presidenten till Swedru för att kolla läget, förhoppningsvis ska de som förlorat allt få någon form av hjälp.

Efter översvämningarna har vi haft problem med vattentillförsel, så det är helt enkelt små bucket som gäller just nu!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Design by Tasnim
RSS 2.0