nathalietp

School

Livet i Ghana rullar på, snart har jag redan varit här en vecka. Tiden går otroligt snabbt, det är så mycket jag vill hinna med så dagarna bara flyger iväg. Måndag var min första dag på skolan, det kändes så himla kul att se alla barn & lärare igen. Eftersom ingen visste om min ankomst, blev det en riktig surprise. När jag närmade mig skolan stod Emanuel utanför sitt klassrum, kolla noggranna och skrek ”Nathalie” Sedan kom först alla lärare springande och sedan alla barn. Ungarna hängde sig på mig, slet i mitt hår och det var nog bara tur att jag tills slut stod tillbaka med alla mina kläder på kroppen. Ett gladligt återseende hade jag hoppats på, men inget i närheten av detta. Alla var väldigt chockade och otroligt glada, lärarna & rektorn trodde knappast det var sant. Men för precis ett år sedan lovade jag att återvända inom de närmaste tre åren & sagt och gjort!

Rykten sprids snabbt & mina gamla elever som numera går på en annan skola fanns inom kort tid i deras gamla omgivningar. Det blev en himla masser kramar, ett hjärtligt återseende.

Idag har jag varit med Gloria marknaden. Vi handlade mat och lite andra nödvändigheter. Dessutom fick jag ett äpple, vilket inte är så vanligt här i Ghana. Äpplen är generellt väldigt dyra & inget som många egentligen köper, så får man ett äpple då gäller det att vara tacksam! Det var riktigt kul att vara tillbaka på marknaden, allt är väldigt kaotiskt men ändå har det sin charm. Kvinnorna sitter med sina färgrika kläder och säljer grönsaker, frukt, fisk, tyger osv, det spelas högt musik, folk skriker hit och dit- ja en riktig afrikansk handelsplats.

Obruni (vit människa) kallas jag fortfarande. De på skolan har nu mer börjat kalla mig Nathalie, men på stan är det Obruni som gäller. Än så länge har jag inte sett några andra Obrunies på stan, verkar som om jag är den enda i Swedru denna gång. Onsdag nästa vecka kanske jag ska dra på ett ”obronimöte” & se om det dyker upp några fler. Kukua (Frida) jag saknar dig här nere, Besiaze är nog inte samma utan dig.

eftermiddagen har jag varit tillsammans med de mindre barnen i KG2. De här barnen är mellan 2,5-5år och idag fick de lära sig om skillnaden mellan kristna och muslimer. I kör fick de ropa ”Christians go to church on Sundays, muslims go to church on Fridays” och ”Gods son is called Jesus, Allahs son is called Muhammed” Ja religion är ett ämne som introduceras väldigt tidigt här.

Senare på eftermiddagen kom det ett gäng män till skolan som ville prata med alla oss lärare. Jag trodde givetvis att de kom i anledning av undervisningen eller liknande, men så var det inte alls. Vi fick alla sätta oss ner och sedan drog de igång med ”Thoese of you who love your family, raise your hand” mmm ja vart detta skulle leda hade jag ingen aning om, men som resterande del av gruppen lyfte jag armen i vädret. ”And if you love your family, you also don´t want them to pay for your funeral do you?” mmm inte direkt mindre förvirrad. ”So let´s say you are going to die tomorrow, then your funeral will cost your family about 3000000 cedis. Old Currency. Do you think they will like that?” mmmm total förvirrad. Sedan började de att dela ut en masser papper med siffror & statestik kring människor som har dött och vad deras familjer fick betala för kista, fest, mat osv. Summa summarum var att de lockade med en viss försäkring som ska göra kostnaderna mindre för de kvarstående när en person avlider. Ju längre man lyckas leva, desto lägre blir omkostningarna för familjen. Tror man inte på ett långt liv så lockade de dessutom med att teckna två försäkringar & snart välja kista. Ja vad man inte kan göra på skoltid här i Ghana det är mig fortfarande oklart.

I morgon ska jag och Eddie åka en sväng till huvudstaden. Han ska fixa sitt internet i huset, så förhoppningsvis kommer det snart funka så att jag kan skriva och lägga upp masser bilder. Dessutom blir det nog också en liten sväng förbi KOALA, måste passa på att köpa lite mer shampoo/balsam och andra nödvändigheter när vi nu ändå är i Accra. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Design by Tasnim
RSS 2.0