nathalietp

Stay on top of your past so you can have a better view of your future!

Hur ofta reflekterar man egentligen över hur bra och underbart livet är? Jag gör det tyvärr alldeles för sällan. Min lista över saker jag vill göra, uppleva och uppnå är oändlig lång och jag spenderar otroligt mycket tid på att planerar hur jag ska lyckas, vad som gör mig lycklig och hur jag ska hinna med alla mina planer. Att ha planer och mål i livet är för mig ett och allt. Men ibland bör jag nog lära mig att stanna upp och faktiskt funderar och njuta av allt som jag under mina enbart tjugotre år redan har uppnått och upplevt. Och hur glad och nöjd jag egentligen är över vart i livet jag befinner mig just nu.


Efter snart 80 dagar i Spanien med fina solnedgångar på stranden har jag tagit mig tid och faktisk upptäcka och uppskatta hur fantastiskt bra jag har det. Jag har en underbar familj som alltid ställer upp för mig och fina släktningar och vänner i både Danmark och Sverige. Jag kom förra sommaren in på min drömutbildning och fick dessutom av mina föräldrar mitt första egna hem, en mysig etta. Jag älskar min lägenhet, jag känner mig verkligen hemma och längtar så otroligt mycket efter att sitta i mitt fina kök och dricka en kopp kaffe, lyssna på spotify och plugga. Ja det kan låta konstigt, men jag ser verkligen fram emot att börja nya kurser och ta mig igenom nytt, spännande och troligtvis tungt kurslitteratur. Jag har upptäckt hur roligt det är att fotografera, hur mycket jag älskar gamla och fina möbler och arkitektur, hur underbart det är att lyssna på The Perishers och Adele, hur svårt det är att leva utan ett par Converse och hur glad jag blir av en Starbucks coffee

Ändå sedan jag var liten har jag rest mycket med min familj. Under sjutton år har jag bott i Danmark, numera har jag bott sex år i Sverige, vi har åkt till Mexico, USA, Indien, Cypern, Thailand (gånger fem) och övriga Europa. Jag har spenderat varenda sommar i vårt hem i Spanien och lärt mig att "Rejse er at leve" som H.C. Andersen engång sa. 

Under de senaste åren har jag levt under hans filosofi och gjort den till min största passion. Jag har jobbat på ett dagsi i Danmark, bott tre månader på ett barnhem norr om Bangkok, sprungit två halvmarathon i Chiang Mai, gått på lokala bröllop och begravelser i Thailand, blivit fadder åt en liten kille som äntligen fick börja skolan, samlat in pengar till en skolbuss åt barnhemmet i Phitsanulok, bott med en afrikansk familj i Ghana- Västafrika i fem månader, jobbat som volontär på en lokal skola i Agona Swedru, byggt toaletter i min lilla afrikansk by, målat om en hel skola, rest runt Ghana tillsammans med andra volontärer från hela världen, åkt motorcykel genom det lilla, gröna och fransktalande afrikanska landet Togo, växlat pengar på svarta marknaden i en liten by í norra Togo för att kunna ta mig tillbaka till Ghana, legat på sjukhuset en vecka i Ghanas huvudstad, blivit arresterad (2 gånger) på flygplatsen i Ghana men lyckats muta mig fri (pga. fel visum, ska dock sägas att det inte var mitt fel, men organisationen jag åkte med och ambassaden i Accra) bott på lyxhotell i Egypten, ridit kamel och åkt quad i öknen, dykt i röda havet, solat och slappat vid poolen i Spanien, åkt tillbaka till mitt hem i Thailand och Ghana och nu sitter jag i La Coruna- norra Spanien där jag under 2,5 månad har bott med en underbar spansk familj, festat till solen stigit upp, gått de sista sextio kilometerna av El Camino de Santiago på en dag, upplevt fina Madrid och på fredag sätter jag mig alltså på planet mot soliga Barcelona.

Jag har fått vänner från alla världens hörn och jag har lärt känna mig själv så otroligt bra. Jag vet vad jag vill göra av mitt liv, ibland är jag rädd att jag vet om det lite för väl och inte kommer kunna leva upp tll mina egna förväntningar. Men jag har insett att det är för sent att sänka mina krav så jag tänker istället satsa stenhårt och gå hela vägen.
 

Om två veckor sitter jag hemma i Sverige igen. Det är alltid jobbigt att komma hem efter en längre resa, men jag ser fram emot att träffa min underbara familj och vänner. Hösten kommer gå fort, jag ska passa på att spendera en helg i fina Göteborg och sedan ska jag göra en liten weekend trip till min underbara vän, Jannie i Köpenhamn. Jag ska se till att spendera tid med min stora förebild, mormor Barbro som jag saknar så otroligt mycket, ha mysiga vin- och filmkvällar med mina goa tjejer och så ska Linda och jag se till att vinna CAPS haha:) Dessutom ska jag planera mitt nästa stora äventyr, study abroad från och med nästa år.

2012 kommer att bli magiskt!

Sunset in Santa Cruz


Kommentarer
Postat av: Karin

Låter jättehärligt alltihopa! Underbart att du känner att du hamnat på rätt plats och är på väg i livet. Vart ska du söka som din utomlandstermin nu i höst?



Jag reser iväg nu i höst och sedan kanske jag söker in i Jönköping- vi får se!



Kram/

Karin som frågade dig om utbildning.

2011-08-14 @ 20:55:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Design by Tasnim
RSS 2.0